top of page
חיפוש

מחקר תחרותי - איך עושים את זה

תמונת הסופר/ת: Roi HildesheimerRoi Hildesheimer

שמחתי לראות שרבים מכם נהננו מהפוסט על המתחרים. נכון זה נושא חשוב שלפעמים מתוך "פחד התחרות" שוכחים לשים לב אליו ושוכחים שאפשר לנצל את המתחרים כדי להצליח.

הפוסט ההוא היה רק הרעיון, עכשיו בואו נתחיל לדבר על איך עושים את זה. כבר הזכרנו לא מעט כלים למעקב אחרי המתחרים והפעילות השיווקית שלהם. לפני שנכנס לשיטה ולכלים העומדים לרשותינו, חשוב לנו לבחור את מי מהמתחרים נחקור.

גם אם היינו יכולים, אני בכלל לא בטוח שהיינו רוצים לחקור את כל המתחרים האפשריים. להיפך - כבר בשלב הזה, בו אנחנו מתמקדים על המתחרים ה"חשובים" שלנו, אנחנו למעשה מגדירים לעצמנו יותר טוב מי אנחנו ואיפה אנחנו עומדים בשוק.

כדי לבחור את המתחרים המתאימים למחקר, נבדוק מספר נתונים, נתחיל בנתונים יחסיים לעסק שלנו:

  1. מי קהל היעד של המתחרה. האם הוא אותו קהל יעד כמו שלי?

  2. מה הפיתרון שהוא מציע? האם הוא עונה על הבעיה או הצורך שאני עונה עליהם?

מחקר מתחרים roi marketing

אם מצאנו התאמה ביננו לבין המתחרים נמשיך לשלב הבא.

מיקוד מתחרים

עכשיו נבדוק את המתחרים הנבחרים ביחס לשוק. נבחר למחקר ומעקב את המתחרים הבאים:

  1. מתחרים שנמצאים בשוק הרבה זמן ושומרים על יציבות שיווקית (סימן שהם סגורים על מה שהם עושים...)

  2. מתחרים ש"נלחמים" מולי על החשיפה ברשת: מפרסמים במקביל למילות המפתח שלי, מפרסמים באתרים שאני מפרסם בהם, כותבים על נושאים דומים לשלי.

  3. נחפש מתחרים שעושים צעדים לכיוון השוק שלי ונראים ככאלה שהולכים להכנס לנישה שלי.

  4. "המובחרים" - שירותים חדשים שמציעים פתרונות חדשים לשוק שלי. (אלה למעשה הכי מסוכנים).

בכדי לבצע את המיקוד הזה כדאי להשתמש במספר כלים שיעזרו. חשוב לציין שצריך לקחת את הנתונים המופיעים באתרים אלו בערבון מוגבל - ברוב המקרים מדובר על הערכות וסטטיסטיקות, כמובן שלא על נתונים אמיתיים מתוך האתר עצמו. כלים מומלצים:

דבר ראשון תתחילו עם www.spyfu.com - בגרסה בתשלום תוכלו לבדוק היסטורית מיקומים של מתחרים - ככה תוכלו לדעת באיזה שוק המתחרים משקיעים והאם הם יציבים. המידע הזה יעזור להחליט האם לחקור את המתחרה הזה או לא.

www.semrush.com - האתר הזה דומה לקודמו - יש לו קצת יתרון במילות המפתח. תוכלו ללמוד כאן לאילו מילות מפתח האתר מקודם, מי המתחרים שלו וחשוב מאוד, לאילו מילות מפתח הוא מפרסם ואף לראות את הפרסומות שלו מהתקופה האחרונה.

www.similarweb.com - באתר זה תוכלו מידע רב על מתחרים ואף להשוות ביניהם. בין השאר תוכלו לבדוק את מקורות התנועה לאתר המתחרה, את האתרים המפנים תנועה אליו (חשוב מאוד - אתם רוצים להופיע באתרים אלו), את התנועה מרשתות חברתיות וגם מילות מפתח (אם כי בגרסה החינמית לא תמצאו בדרך כלל דברים מעניינים) וכמובן את האתרים בהם הוא מפרסם.

מעקב מתחרים

מיקדנו, יש לנו את המתחרים המיוחדים שלנו, זה הזמן להתחיל לעקוב אחריהם:

כמובן שרצוי להמשיך לעקוב אחרי המתחרים עם הכלים שמופיעים למעלה. אבל בנוסף כדאי לעקוב אחריהם באופן יומיומי, בכדי לראות מה הפעילות שלהם. לצורך כך כדאי קודם כל להגדיר התראות בGoogle Alerts - אתם מגדירים ביטויים שאתם רוצים לעקוב אחריהם ואת מקורות האינטרנט שאחריהם תרצו לעקוב - ומקבלים למייל כל יום התראה מרוכזת עם כל המידע. שימו את שם המתחרה, או מילים מיוחדות שהוא מקדם אליהם ותעקבו: כתבות חדשות שהוא מפיץ בנושא, הודעות לעיתונות, השתתפות בפורמים וכד' - הכל יהיה שקוף לכם.


זה מעקב בגוגל - אבל כדאי גם לעקוב ברשתות חברתיות כמובן.

לצורך כך - מומלץ להשתמש בשני כלים:

mention.com - הכלי הזה מאפשר באופן קל ופשוט לעקוב אחרי כל האזכורים של המתחרים, לקבל התראות על האזכורים הללו ולנתח את המידע.

www.social-searcher.com - כלי מעולה שמאפשר מעקב אחרי המתחרים בכל הרשתות החברתיות, כולל ניתוח של איזכורים חיוביים ושליליים. כך ניתן גם ללמוד מה השוק אוהב או לא אוהב במתחרה שלכם.

www.socialmention.com - כלי זה דומה לקודם - הוא למעשה מנוע חיפוש לרשתות חברתיות עם אפשרויות מתקדמות.

כמובן אלה לא כל הכלים שאפשר להשתמש בהם, אבל מתוכם אפשר להבין את שיטת העבודה ואחר כך לפתח אותה עוד. חשוב לזכור - את מחקר המתחרים נבצע לפני כניסה לשוק, אבל גם באופן שותף. המידע נמצא מאחורי המסך - לא כדאי להפסיד אותו.

כדי לפשט את התהליך נסכם את שלבי מחקר המתחרים:

1. הגדרה עצמית - מה הפתרון שאנחנו נותנים? מה מיחד אותנו? (יתכן שההגדרה הזו תשתנה עם מחקר המתחרים, כחלק מהמיצוב שלנו)

2. הגדרת קהל היעד - נגדיר את קהל היעד שלנו ונתחיל לבדוק מי מתחרה איתנו על אותו קהל יעד.

3. מיקוד מתחרים - כמו שהזכרנו - כאלה שפונים לקהל היעד, עם פתרון דומה ויציבים בשוק המטרה שלנו. באמצעות הכלים שהצענו - נוכל גם לבדוק את המתחרים החדשים בשוק שלנו (בנוסף למעקב מתחרים נבצע מעקב אזכורים לפי מילות מפתח).

4. מעקב וניתוח מתחרים - אחרי שמיקדנו מתחרים, נעקוב אחר הפעילויות שלהם, נלמד מההצלחות והכשלונות ומתגובות השוק.

5. הסקת מסקנות - מתוך הניתוח והמעקב, נסיק מסקנות לגבי הפעילות שלנו בשוק.

מילה קטנה על האופליין

לכל התהליך הזה חשוב לשלב את נושא האופליין, פרסומים של מתחרים, השתתפות בתערוכות, קורסים והרצאות - צריכים להוות נדבך נוסף במחקר התחרות. ההשקעה בפרסום אופליין היא גבוה מאוד - תשומת לב למקומות שבהם המתחרים משקיעים תלמד אותנו רבות על ניתוח השוק מצדם.

בהצלחה!


49 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page