top of page
חיפוש

השגרה שוחקת - 11 דרכים לקידום יצירתיות בעסק


לאחרונה נפגשתי עם לקוח. ממספר שאלות הבנתי שהבחור לוקה במה שאני מכנה "התקפת שגרתיות" - כלומר שניהול העסק והשגרתיות תוקעת את המחשבה.

המצב הזה חמור - כי כשאנחנו רוצים לקדם ולפתח את העסק שלנו, אחד הכלים החשובים הוא היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסה.

 

יצירתיות בעסקים - אפשרי?

משבר עסקי

לפני שנענה על השאלה הזו, כדאי לבדוק קודם באילו מצבים אנחנו נדרשים לפתח חשיבה יצירתית.

כנראה שרוב המקרים בהם אנו נדרשים לחשיבה כזו - יהיו מצבי משבר ולחץ או במצבים בהם אנחנו מרגישים שהכל תקוע - גם ללא משבר.

הבעיה הגדולה שלנו, שבדיוק ברגעים שכאלו החשיבה שלנו הכי רחוקה מפיתוח יצירתיות. בשעות משבר, אנחנו כמקבלי ההחלטות טרודים במשבר ובהצלת המצב - החשיבה שנפתח תהיה חשיבה לעומתית, חשיבה של פתרון בעיות שבדרך כלל סותמת חורים. חשיבה שתענה לבעיות שכמו צרות רודפות אחת את השניה.

גם את זה פגשתי לאחרונה. יוסי מנכ"ל של עסק קטן, סגר עסקה גדולה מאוד עם לקוח. הלקוח העביר תשלום חלקי. על בסיס הכסף שנכנס והכסף העתידי, החברה החלה להתפתח ולהכנס להתחייבויות עסקיות. כמו בהרבה סיפורים שמתחילים כך, נכנס הלקוח לקשיים כלכליים וביטל את העסקה (עם תשלום קנס כפי שמופיע בחוזה).

עכשיו עמד יוסי מול משבר חמור. יש כבר התחייבויות, יש הבטחות לעובדים ויש טלטלה עזה בעסק הקטן שלו, שעומדת לרסק אותו לגמרי.

יוסי, מנכ"ל עם ראש על הכתפיים, שבדרך כלל מנהל היטב את העסק, נכנס לסחרחורת שגרמה לו לעשות טעויות אחת אחרי השניה. מרוב לחץ הוא התחיל ללחוץ על ספקים לדחות לו תשלומים, רץ אחרי לקוחות שיקדימו תשלומים ויחסו לעובדים השתנה מקצה לקצה.

למעשה כולם הבינו שיש משבר חמור! הספקים החלו לחשוש לספק סחורה, הלקוחות פחדו להעביר כסף מוקדם והעובדים - החלו בחיפוש עבודה.

לא רק חשיבה יצירתית קשה לנו לפתח במצב כזה, אלא אפילו חשיבה ניהולית ישרה חומקת לנו מהראש.

מצב נוסף בו נצטרך לקיים חשיבה יצירתית הוא כאשר נפנה זמן לתכנון אסטרטגי ועתידי של העסק.

הבעיה שהרבה עסקים ובמיוחד עסקים קטנים, מתקשים להתפנות לתכנון כזה וכאשר כבר מתפנים, זה בדרך כלל בלחץ יחד עם לא מעט הפרעות. בלחץ יצירתיות נשארת בקופסה.

אם אלה המצבים הכי קריטיים ליצירתיות מתי ואיך נצליח להיות יצירתיים?

יש מן הסתם כאלה שיאמרו, אנחנו לא יצירתיים, לא נולדנו עם הכישרון המתאים.

אם אתם בתפקיד ניהולי, אתם משתמשים ביצירתיות כמעט כל יום. אתם נתקלים בבעיות שמצריכות פתרון, אתם מתמודדים שונה מאחרים עם אתגרים העומדים בפניכם. לכן כדאי להניח בראש ובראשונה שיש לכם את זה.

יש כמובן שיטות לפיתוח חשיבה יצירתית - אבל זה נושא לפוסט של פסיכולוגים, או מטפלים כאלה ואחרים. כשאני מלווה עסקים ומייעץ להם, לפעמים אני נאלץ להיות גם קצת פסיכולוג, אבל זה ממש לא התחום שלי. לכן ננסה להתמקד על איך לשלב את היצירתיות בתוך העסק. את פיתוח החשיבה היצירתית נשאיר למומחים בטיפול...

11 דרכים לשילוב יצירתיות בעסק

  1. תחלמו - נתקעתם עם העסק, יש הרבה שגרה. תעצרו רגע ותשאלו "מה החלום שלנו?" "לאן אנחנו רוצים להגיע?". מהחלום תתחילו ללכת אחורה - כדי למצוא את הדרך להגיע אליו. בטוח שזו תהיה דרך שונה מזו שאתם צועדים בה עכשיו.

  2. תתייעצו - המנהלים שסביבכם או השותפים הם חשובים וטובים, אבל כדי להכניס יצירתיות לעסק עזבו אותם רגע. מכירים את הביטוי "אורח לרגע רואה כל פגע" תנצלו את זה - תתייעצו עם מישהו חיצוני שרואה את הדברים אחרת. תתייעצו עם עובדים "זוטרים" - לפעמים האנשים שלא נמצאים בקופסה הניהולית, יתנו לכם כיוון חשיבה מחוץ לקופסה הזו.

  3. שנו אוירה - צרו מרחב בו היצירתיות היא שם דבר. תנו לעובדים ולסובבים אתכם גמישות וחופשיות ליצור. בנו תחרות יצירתיות, צרו שיח פתוח בארגון.

  4. תבנו קבוצות דיון - תזרקו אתגר לקבוצת דיון מגוונת בתוך העסק - ותתנתקו. בשונה מהתייעצות תנו לקבוצה לדון בלעדיכם ולהגיע עם המלצות.

  5. שנו כיוון - אם החשיבה שלכם נמשכת כל הזמן לייעול במקום מסויים, חפשו ייעול במקום אחר. חשבתם לשפר את השיווק ואתם נתקעים, פנו לכיוון של התייעלות במוצר או בארגון. זה יחזיר אתכם לשפר את השיווק במקום אחר.

  6. תאפיינו היטב את הבעיה של העסק - אל תתמקדו במצב שנוצר, תמצאו את הגורם. כשתמצאו את הבעיה - הפתרון היצירתי כבר יגיע. לפעמים הבעיה דוקא תהיה מוקד הפתרון.

  7. תכשלו - לא, אתם לא חייבים להכשל. אבל אתם חייבים לא לפחד לטעות. מי שלא מפחד - מצליח. ואם טעיתם? למדתם מהניסיון - ואין חכם כמוכם.

  8. תכתבו - קחו נייר ועט (או מקלדת וword), כתבו לפחות 50 רעיונות שאיתם העסק יכול להגדיל רווחיות. בהתחלה זה יהיה קל, אז יגיע השלב שבו אתם חייבים לחשוב. אל תוותרו - תכתבו לפחות 50. בסוף תבחרו את הטובים ביותר.

  9. שתפו - פנו למנהלים אחרים, השתתפו בכנסים ומפגשי מנהלים, התעניינו בפעולות העסקיות שלהם, שתפו בשלכם. תרוויחו הרבה מידע ורעיונות יצירתיים

  10. צאו מהתכנון - נכון אסטרטגיה היא חשובה, אבל היתרון שלכם כישראלים הוא בדיוק בזה שאתם יודעים שכל תוכנית היא בסיס לשינויים... אז זה הזמן להשתחרר מהאסטרטגיה לרגע - ולנסות להביא משהו אחר (בזהירות).

  11. תבדקו - אף רעיון או מחשבה לא חייב להשמר לתמיד - אז בדקו את עצמכם ועדכנו לפי הצורך.

חלמתם, יצרתם התקדמתם - הרווח שלכם.

פה אנחנו מגיעים לבעיה לא קטנה. חשוב לא להדבק בחיידק הזה של היצירתיות ולבוא כל יומיים עם רעיון חדש. מרוב רעיונות לא תתקדמו. שמרו על איזון - פעלו לפי תוכנית, אך בדקו אותה ואת ההזדמנויות השונות - ואז שקלו האם לצאת מהנתיב...

24 צפיות0 תגובות
bottom of page